کد مطلب:284110 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:253

احادیث و بشارت به آینده
پیامبر گرامی اسلا م(ص) در ضمن 550 حدیث [1] و یازده امام معصوم(ع) در قالب 742 حدیث [2] ، تحقق آرمان الهی را در آینده بشر، تبیین كرده اند.

بر اساس آن چه گذشت، تبیین قابل اطمینان از سبب انتظار شیعیان این است كه آنان بر اساس هدفداری آفرینش انسان، اختیار و كمال جویی او، فطری بودن دین حق و تجسّم دین كامل در اسلا م، بشارت به بطلا ن پذیری باطل و همه جلوه های آن و هدایت های همیشگی خداوند برای بشریت و بشارت های پیامبر(ص) و امامان(ع)، منتظر روزی هستند تا همهِ این آرزوها را تحقق یافته ببینند. از این رو، به تطبیق رهبر و قائم حقیقی بر امامان حاضر در عصر خویش می پرداختند و گاه در قالب پرسش، انتظار خویش را از مصلح قائم(عج) به تصویر می كشیدند.

البته با بررسی روایات بسیاری كه در زمینه آینده بشریت و مهدی(عج) آمده است، در می یابیم كه معصومین(ع) تمام مقدمات و زمینه سازی های لا زم را برای كاهش آسیب های عصر غیبت صغری و كبری انجام داده اند.

این زمینه سازی ها و بیان های روشن، در صدد ایجاد ذهنیت لا زم درباره امام پنهان و تطبیق ندادن آن امام بر اشخاص دیگر بود تا همگام با برآوردن نیازهای اعتقادی شیعیان، آنان را از خطر های عصر غیبت امام(ع) آگاه سازند.


[1] معجم احاديث الا مام المهدي، ج 1 و 2.

[2] همان، ج 3 و 4.